Står du selv overfor at skulle optimere din online undervisning eller overvejer du en online coachuddannelse, så læs med her.
Mange af os har igennem længere tid været tvunget til at deltage i diverse online events, undervisning og et utal af møder. Derfor har mange af os også oplevet, hvor uhensigtsmæssigt det kan være at mødes via det digitale format, og hvor lavt udbyttet kan være, hvis ikke aktiviteten er gennemtænkt.
Men kan man gøre online undervisning lige så udbytterigt som fysisk undervisning?
Ja, det vil jeg vove at påstå.
Men det kræver, at der bliver taget højde for den digitale kontekst og formatets fordele og ulemper. I denne artikel fortæller jeg om nogle af de overvejelser, vi har gjort os hos VÆLDS, da vi udviklede vores 100% online coach uddannelse, og deler ud af de erfaringer vi har gjort os undervejs om online undervisning.
Kan udbyttet ved online undervisning være ligeså højt?
Det var et spørgsmål, vi stillede os selv, før vi første gang lancerede vores 100% online coach hold. Hos VÆLDS har vi i årtier haft både fysisk undervisning samt kurser og webinarer via online medier, men vi havde aldrig gennemført en hel coach uddannelse 100% digitalt.
Før vi startede forløbet var vi derfor spændte på at se, om udbyttet blev lige så højt og kursisterne lige så dygtige, som dem vi underviser på vores fysiske coach uddannelse i Fredericia. Men vi kan nu konkludere, at det bliver de i den grad.
Faktisk kan vi tydeligt se, at læringskurven er endnu stejlere end vi forventede.
Det er dog ikke et tilfælde; vi har brugt lang tid på at tilpasse programmet til det digitale format og undgå klassiske faldgruber, som desværre er vores erfaring, at mange falder i ved online undervisning:
3 klassiske faldgruber ved online undervisning
Forsøger at øge den økonomiske gevinst
Det kan være tillokkende at optimere på både tid og økonomi, når man tilrettelægger et kursus- eller uddannelsesforløb online. Det ser vi mange gøre ved eksempelvis at lave forudoptagede videoer, selvstudie elementer eller øge antallet af pladser på holdet. Det er desværre vores erfaring, at det er nogle af de helt store fejl ved online undervisning, som ofte leder til alvorlige kvalitetsforringelse af forløbet og et lavere udbytte for kursisterne.
Når undervisning gennemføres online, er det endnu vigtigere, at underviserne er til stede for kursisterne, så de ikke føler sig overladt til sig selv og brænder inde med spørgsmål. Det risikerer man hurtigt med eksempelvis forudindspillede videoer, hvor afstanden til underviserne pludselig bliver meget stor.
Samtidig er det vigtigt ikke at øge størrelsen på holdene; ved online undervisning kan det som kursist være nemt at sidde og putte sig. Store hold, øger risikoen yderligere for at deltagere bliver overset. Hos VÆLDS har vi max 8-10 deltagere på hvert forløb, og det har vist sig også at være passende til online undervisning.
Kopierer strukturen 1:1
Selvom vi er fortaler for, at et online uddannelsesforløb skal indeholde den samme information som det tilsvarende fysiske forløb, så kan det ikke anbefales at kopiere strukturen 1:1.
Når forløbet foregår online, er det vigtigt, at tilrettelægge det i flere, kortere bidder. At sidde foran en skærm en hel dag kræver rigtig meget energi for de fleste, derfor er det vigtigt at sørge for korter sessioner og flere pauser, hvis kursisterne skal have det optimale ud af online undervisning.
Mangel på planlægning
Online undervisning kræver en meget mere detaljeret planlægning end fysisk undervisning. Det er bare et faktum. Eksempelvis er det vigtigt, at deltagerne får tilsendt undervisningsmateriale til hver lektion i god tid, så de har mulighed for at printe det ud på forhånd.
Men hvad skal du så i stedet for gøre, når du tilrettelægger online undervisning? Det får du her 3 gode råd til.
3 gode råd til online undervisning
Sørg for at veksle mellem oplæg og dialog
Når du tilrettelægger online undervisning, så er det vigtigt, at du sørger for at veksle mellem korte oplæg og dialog om indholdet af undervisningen. Her skal man virkelig tænke sig godt om, for det kan hurtigt gå hen og blive til kedelig envejskommunikation ved online undervisning, hvor deltagerne bliver mere og mere passive.
Sørg i stedet for variation i undervisningen, præcis som du vil gøre det i et fysisk lokale:
Vi opfordrer blandt andet vores deltagere til at flytte sig rundt i deres hus eller på kontoret, smække benene op, rejse sig op, lægge sig ned osv.
Vi sørger for at stille mange reflekterende spørgsmål i løbet af undervisningen.
Vi bryder undervisningen op i mange små dele, hvor vi både har øvelser i Zoom grupperum, men også via telefonen, så kursisterne kommer væk fra skærmen.
Giv kursisterne plads til længere reaktionstid
Vi kommer ikke udenom, at der er behov for lidt længere reaktionstid for kursisterne ved online undervisning. Det skyldes både, at kursisterne kan være lidt mere afventende, før de markerer online, men også fordi, at de vil have en tendens til at overveje en ekstra gang, om det “nu er relevant”, når de mere aktivt skal melde ind.
Sørg for at giv dem tid og plads til at melde ind, og hvis du mærker, at nogle er tilbageholdende eller putter sig lidt, så være ikke bange for at spørg dem aktivt, om de har nogle spørgsmål.
Find måder at facilitere netværket og det sociale blandt kursisterne
Vi kommer ikke udenom, at et er svært at opnå helt det samme socialt ved online undervisning, og kursisterne ikke har mulighed for lige at mødes ved kaffemaskinen, eller sludre mens de venter i toiletkøen. Men der er en række måder, hvorpå du som underviser kan være med til at facilitere og styrke det sociale samvær ved online undervisning:
Sørg for at inkludere øvelser, hvor du sammensætter kursisterne på kryds og tværs. Hold grupperne forholdsvis små, så det individuelle bånd mellem deltagerne styrkes.
Opret en lukket gruppe, hvor kursisterne kan være i kontakt imellem undervisningsgangene. Det er et hav af muligheder, men det kan gøres nemt og gnidningsfrit via Facebook.
Sørg for at opdel kursisterne i mindre grupper af fx fire personer i forbindelse med frokost, så de kan få lov til at snakke lidt sammen over maden. Det kan du nemt gøre i Zoom med funktionen “breakout rooms”.
Det kan selvfølgelig ikke sammenlignes med fysisk samvær, men vi havde faktisk en deltager på vores online coach uddannelse, som fik lov at starte på det, imens hun ventede på at det fysiske hold hun var tilmeldt startede, da det var blevet udskudt pga. corona.
Hun skulle egentlig bare være med på et par moduler, indtil det fysiske hold blev etableret, men hun fik så god en kontakt med sine holdkammerater igennem online undervisning, at hun foretrak at blive sammen med dem på resten af uddannelsen. Så der er mange fordele, vi ikke kunne have forudset på forhånd.
Comments