Jeg er sikker på, at de fleste af os kan blive enige om, at det har stor betydning, når vi modtager ægte anerkendelse for vores indsats, samarbejde og ekspertise.
Anerkendelse er faktisk noget, vi alle har brug for ligegyldigt hvor selvkørende og ansvarlige vi er. Det er samtidig også den letteste måde at vise dine medarbejdere eller kollegaer, at du ser dem, respekterer dem, og at de har værdi for dig og virksomheden.
Desværre er det noget af det, der ryger i glemmebogen, når tempoet er højt og opgaverne stå i kø. Det ændrer dog ikke på, at anerkendelse er fuldstændig afgørende for at opbygge en form for “goodwill”, tryghed og tillid i samarbejdet, der løfter energien og arbejdsglæden.
Hvorfor er anerkendelse så vigtig?
Anerkendelse er forfærdelig vigtig, og det samme er hyppigheden;
Hvis I oplever samarbejds- eller motivationsudfordringer på arbejdspladsen, eller måske ligefrem oplever at dygtige nøglemedarbejdere søger væk nærmest ud af det blå, så er en del af forklaringen sikkert, at den person ikke har følt sig anerkendt nok.
Der sker nemlig det, at hvis man ikke får anerkendelse på arbejdet, uanset hvilket niveau man arbejder på, så giver det en følelse af, at man lige så godt kunne blive væk eller være et andet sted.
Tanker som:
”Ser de overhovedet, hvad jeg laver?”
”Har min indsats overhovedet værdi i det store spil?”
Kan føre til usikkerhed, frustration, utilfredshed og dårligt samarbejde.
Det må du ikke gøre, når du anerkender
Men det er ikke ligegyldigt, hvordan du anerkender, og det kan naturligvis ikke stå alene. For du skal mene det. Vi mennesker gennemskuer nemlig lynhurtigt, hvis den anerkendelse vi får er ”tomme kalorier”, der bliver afleveret strategisk eller udspekuleret.
Det er vigtigt, at du ikke bare finder noget for at finde noget; du skal gøre dig umage, og anerkende for noget, der er reelt, og den anden skal kunne mærke, at du mener det, du siger. Det kan kræve forarbejde og træning at huske at give anerkendelse, når du oplever de positive ting i hverdagen.
Hvor meget anerkendelse skal jeg give?
Det lyder måske af meget, men vi anbefaler, at man udvikler en kultur og omgangsform, der gør, at man får anerkendt sine medarbejdere og kollegaer 2-3 gange om ugen.
Det kan lyde af meget, men det er meget vigtigt, at anerkendelsen kommer som en jævn og naturlig del af udvekslingen på arbejdspladsen.
Et specifikt fokus på 2-3 gange om ugen, til hvert menneske, er den mest effektive måde at sikre, at alle får den opmærksomhed, der er så nyttig for samarbejdet og præstationerne. Du vil opleve, at du får en positiv payback lige med det samme.
Eksempler på hverdags anerkendelser
Ligger det ikke lige til højre benet for dig, så kan du eksempelvis starte med nogle generelle anerkendelser som:
”Det lyder som om, du er rigtig godt inde i dit arbejdsområde.”
”Skønt du møder ind med en så god energi, når vi skal samarbejde.”
I den mere specifikke ende, kan du anerkende noget konkret, der skete for nylig såsom:
”Det var en god vinkel du kom med på mødet i dag.”
”Tak for den tydelige formulering i din mail forleden dag.
”Meget nemt at forstå den forklaring du gav om…..”
Det behøver ikke være mere end det, men du vil kunne mærke en stor forskel i samarbejdet med vedkommende, hvis det sker ofte.
Husk at give anerkendelsen 1:1, se direkte på den anden og sig det med eftertryk, så den anden kan mærke, at du VIRKELIG mener det.
Vil du lære mere? Så skal du tage et kig på vores coachuddannelse, hvor du er sikker på at udvikle dig som menneske professionelt og personligt. Vi har holdstart flere gange om året både fysisk og online.
Comments